Tinder

Tinder

lauantai 20. joulukuuta 2014

Opinnäyte Tinderistä




“Jätkän pitäis tehdä gradu Tinderistä!”

Puolihuolimattomasti huumorilla heitetty kämppiksen lohkaisu saikin lopulta hieman laajemmat mittasuhteet. Suoritan opintojeni maisterivaihetta yliopistolla ja gradun tekeminen tuli kaiken aikaa ajankohtaisemmaksi. Kytemään jäänyt ajatus Tinderistä gradun aiheena eskaloitui erään luennon aikana miellekartaksi muistiinpanovihkon sivulle ja johti lopulta PowerPoint-esityksen lähettämiseen mahdolliselle ohjaajalle. Ohjaaja näytti idealle vihreää valoa ja mainitsi aiheen olevan mielenkiintoinen, innovatiivinen ja vähän tutkittu.



















Hyvä tietää, sillä nyt aihe on lyöty lukkoon. Teen maisteriopintojeni pro gradu-tutkielman Tinderistä. Nettideittisovelluksesta. Pinnallisesta, puhuttavasta ilmiöstä, joka on mullistanut parisuhdemarkkinoita. Idea tästä blogista syntyi alustavaa tutkimussuunnitelmaa tehdessäni, kun mietin mahdollisia tutkimusmenetelmiä. Laitoin koemielessä omaan Tinder-profiiliini tekstin ”Teen gradua Tinderistä :).” Profiiliteksti onkin poikinut hyviä keskustelunavauksia, jossa naisten ensireaktio on etupäässä ollut epäuskoisuus ja hämmästely.












On se totta. Olen tosissani. :)








Teen minä!

Koska aihe selvästikin herätti mielenkiintoa, ajattelin käyttää blogia kanavana ideoiden ja kokemusten keräämiseen, mielenkiintoisten haastattelukohteiden etsimiseen ja yleismaailmalliseen höpinään ja ääneen ihmettelyyn koko Tinder-ilmiön ympäriltä.Kokemuksia selvästi on kertynyt ja niistä halutaan myös kertoa.












Tarkoitus olisi miettiä samalla, mitkä teoriat sopisivat aiheen käsittelyyn ja kuinka tutkimuksesta saisi mahdollisimman mielenkiintoisen ja kattavan – ilman, että aihe räjähtää täysin käsiin. Alun perin ideana oli tutkia itsensä markkinointia sosiaalisessa mediassa, vertaillen keskenään LinkedIniä ja Tinderiä. Eli millaisia markkinointikeinoja ja eroavaisuuksia kahdella eri sosiaalisella medialla on, kun toisella tähdätään työmarkkinoille, toisella taas parisuhdemarkkinoille. Olimme kuitenkin ohjaajan kanssa sitä mieltä, että aihe sopisi ennemmin väitöskirjan kuin gradun aiheeksi, joten toinen oli karsittava pois.

Jäljelle jäi se ei-niin-virallinen markkinointikanava. Tutkimuskysymykset pyörivät kuitenkin itsensä markkinoinnin ja –esittämisen ympärillä, ja miten teknologia (eli Tinder) vaikuttaa parinmuodostukseen. Todennäköisesti näkökulmat tulevat muuttumaan vielä moneen otteeseen tutkimusprosessin aikana.

Blogissa en liiemmin tule käsittelemään omakohtaisia kokemuksia, vaan tätä kirjoittelen etupäässä ”tutkimusmielessä.” Kuitenkin kirjoitusten tyylin ei ole tarkoitus olla kovinkaan akateeminen. Ja toki Tinder-profiili minulla oli jo ennen graduaiheen keksimistä. Tarkoituksena on ehkä jossain vaiheessa poistaa nykyinen profiili ja laittaa jo oletuskuvaan tieto tästä projektista.

Nyt sitten koetellaan akateemisia rajoja ja rikotaan mahdollisesti jäätä aiheen tiimoilta. Paljoa Tinderiä ei ainakaan Suomessa  - jos koko maailmassakaan – ole tutkittu, mutta ainakin toistaiseksi sovellus tuntuu ihmisiä puhuttavan. Pyrin palaamaan viikoittain asiaan kertomalla kokemuksia siitä, mitä kaikkea empiirinen tutkimus on tuonut kentällä vastaan ja miten työ ylipäätään etenee. Tämä teksti on alustavan tutkimussuunnitelman jälkeen ensimmäinen virallinen dokumentti siitä, että gradu on todellakin aloitettu! Enää ei peräännytä.  

















Ei. :)


* Kuvat ovat Tinder-parien kanssa käydyistä keskusteluista

2 kommenttia:

  1. yksi hälläväliä-tutkimus lisää verovaroilla, mikäs siinä

    VastaaPoista
  2. Aika tosiaan näyttää tulosten hyödyllisyyden. Itselle tämä on välietappi maisterin papereita varten ja mahdollisesti jopa keino työllistyä. Yllättävän paljon on tuntunut aihe tähän asti ihmisiä kiinnostavan.

    VastaaPoista